اکسپرسیونیسم : مکانیسم ضمیر نا خود آگاه 2

اکسپرسیونیسم : مکانیسم ضمیر نا خود آگاه

به عقیده من ایجاد خلل در ماهیت آدمی ،تجربه ای است که در مکتب اکسپرسیونیسم به شکل یک تم ثابت در اکثر آثار هنری این دوره وجود دارد، انسانی که توسط نیرو های نا مرئی هدایت می شود دست به اعمالی می زند که خودش برای انجام آن مسئول نمی داند، و یک تصویر از " من دیگر" خود ارئه می دهد، که در ادامه رهایی از چنگ این نیرو های ناشناخته را به همراه دارد که به شکل ضمیر نا خود آگاه ظهور می کند.

کارل مایر نویسنده وسناریو نویس : 1894-1944 :
مهمترین و مو ثر ترین شخصیت در شکل گیری سینمای اکسپر سیونیسم آلمان است،مایر سینما را به سمت اکسپر سیونیسم سوق داد
پدرش قمار باز بود و سر انجام دست به خود کشی زد، مایر مدتی به عنوان سریدار ،خواننده،و.... مشغول به کار شد.
مایر سناریو فیلم مطب دکتر کالیگاری را به رشته تحریر در آورد. او تمامی آثار شاخص خود را به تنهایی نوشت و روح تپنده اکسپرسیو نیسم آلمان را گسترش داد،آلمانی که به خاطر شکست در جنگ 1919-1924 به سخت ترین شکل ممکن متزلزل شده بود ،
او یکی غنی ترین سبک ها و سینما هنری آلمان را رقم زد.قسمت مهم کشفیات سینمای صامت آلمان در زمینه کادر های اکسپرسونیسمی و حرکت دوربین میتنی بر پیشگا می ها مایر بوده است.

در سناریومایر از انسان ها به عنوان پیکرها سخن می رود، اشکال تمثیلی نمایشگر هیجان های ضمیر ناخود آگاه هستند. در داستان های او ماهیت آدمی تا سر حد یک غریزه کاهش می یابد.

آثار شاخص کارل مایر:
مطب دکتر کالیگاری :، شب کریسمس ، خرده شیشه ها، وانیا، سرگذشت گریس هوس و .....
آخرین مرد و طلوع ساخته مورناو نیز از نوشته های مایر است

در ادامه درباره آثار دو شخصیت مهم در سینمای اکسپرسیونیسم آلمان فردریش مو رناو و فریتس لانگ خواهم گفت.

0 نظرات:

 

Simpodia Design by: H.Ghorbani